Verstappen en Vettel en hun relaas over het Japanse incident
©Getty Images / Red Bull Contentpool

Verstappen en Vettel en hun relaas over het Japanse incident

8 okt 2018 - 05:29
Ries Boogert
DELEN

Het had niet veel gescheeld of de Japanse Grand Prix van Max Verstappen was geëindigd in tranen. Aan het eind van de eerste ronde verremde de Nederlander zich en kwam hij vlak voor Kimi Räikkönen weer de baan op. De twee raakten elkaar, maar konden beiden zonder al te veel schade hun race vervolgen.

Max Verstappen werd bestraft door de wedstrijdleiding voor het 'onveilig terugkeren op de baan' en kreeg vijf seconden tijdstraf. Deze werd tijdens de enige pitstop ingelost en de Nederlander kon als nog de race als derde afsluiten.

In ronde acht rijdt Sebastian Vettel als vierde achter Max Verstappen. De Ferrari van de viervoudig wereldkampioen lijkt sneller te zijn, maar Max Verstappen is net van plan om zijn positie op te geven.

In Spoon probeert Vettel Verstappen aan de binnenkant voorbij te steken, maar hij glijd een beetje door en raakt de Nederlander. Vettel gaat in de rondte en Verstappen moet wijd, maar kan zijn derde positie behouden. Vettel moet opnieuw beginnen vanaf positie negentien.

Maar voordat het zover was kwam Verstappen ook nog in aanraking met Sebastian Vettel. Maar ook dat liep met een sisser af. Beide coureurs hebben natuurlijk hun eigen mening over het voorval, wat overigens door de wedstrijdleiding niet werd bestraft.

Max Verstappen liet achteraf weten: "Voor mijn stop was er het incident met Vettel. Ik vond het een beetje zoals China dit jaar bij mij, maar je ziet ook dat de meest ervaren coureurs fouten maken. In die bocht kun je niet inhalen. Ik gaf hem zelfs ruimte, maar hij onderstuurde in mijn auto en de zijkant van de vloer ging kapot. Dat was jammer, maar ik ben desondanks erg blij om op het podium te staan."

Sebastian Vettel vertelde zijn versie van het incident: "Ik was overduidelijk aan het pushen, ik wist dat hij [Verstappen] een tijdstraf had. Maar ik wist ook dat we snel waren. Ik kon zien dat hij zijn batterij aan het opladen was, terwijl ik nog wat overhad. Ik zag een gat en ging er voor aan de binnenkant. Hij probeerde te verdedigen en ik kon nergens heen, dus raakten we elkaar. Hoe dan ook, dat hoort ook bij het racen."

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
15 feb. 05:10 - F1
Helmut Marko over harde werk Honda: 'Hopelijk is het voldoende'
14 feb. 21:24 - DTM
Paul di Resta komt in 2019 voor Aston Martin uit in de DTM
15 feb. 03:44 - DTM
Jake Dennis bevestigd als teamgenoot van Paul di Resta in de DTM
15 feb. 12:36 - F1
Ricciardo heeft alle vertrouwen in nieuwe motor van Renault
13 feb. 18:02 - F1
Aston Martin Red Bull Racing showt een agressieve RB15
MEER Formule 1
Vandaag 13:02
Na 81 races en 670 punten begint vijfde F1 seizoen voor Verstappen
Vandaag 11:50
Hoe zit het in 2019 nou precies met de F1 banden van Pirelli?
Vandaag 11:03
Pérez ook niet van plan om voor Stroll zijn rijstijl aan te passen
Vandaag 07:21
Francois Dumontier: 'Vrijdagsessies voorlopig geen punt van discussie'
Vandaag 06:58
Fernando Alonso formeel nog reservecoureur bij McLaren