Terugblik 1994 Deel 1: Jos Verstappen debuteert in de Formule 1
©Benetton Ford

Terugblik 1994 Deel 1: Jos Verstappen debuteert in de Formule 1

9 feb 2019 - 13:32
Julian Verheul
DELEN

Het is dit jaar precies 25 jaar geleden dan Jos Verstappen zijn debuut maakte in de koningsklasse van de autosport. De toen 22-jarige Limburger werd opgeroepen bij Benetton als invaller van de geblesseerde J.J. Lehto die een nekwervel brak tijdens een testrit. Het werd de Nederlander niet makkelijk gemaakt aangezien Michael Schumacher zijn teamgenoot was. Een enorme crash in Brazilië en twee podiumplaatsen in Hongarije en België vielen enorm op.

Jos Verstappen kende een succesvolle tijd in de karts en de formule auto's waarbij hij diverse kampioenschappen wist te winnen. Na een machtig jaar in 1992 toen Jos de Opel Lotus titel veroverde ging zijn jacht op succes verder. In 1993 vond de vader van Max een stoeltje in de Formule Atlantic als voorbereiding op het Duits Formule 3 kampioenschap. De overtocht naar Nieuw-Zeeland leverde drie zeges en in totaal zes podiumplaatsen op. Met de Toyota Swift kon hij niet strijden voor de titel, maar de resultaten vielen op positieve wijze enorm op. Verstappen eindigde als vierde in het klassement.

Zoals gezegd was de Formule Atlantic een voorbereiding op het Duitse Formule 3 kampioenschap waar Jos tekende voor WTS. Het team was in handen van Willy Weber (toenmalige manager van Michael Schumacher). WTS had het kampioenschap in 1992 gewonnen en alle ogen waren opnieuw op de renstal gericht. Een derde plaats tijdens zijn debuut en acht zeges in de loop van het seizoen leverde de titel op voor Verstappen en WTS. Tevens won Verstappen de belangrijkste Formule 3 race namelijk de Marlboro Masters of Formula 3 op het circuit van Zandvoort. De internationale pers was lyrisch over de jonge Nederlandse held.

McLaren, Footwork, Ligier en Benetton waren allemaal ontzettend geïnteresseerd in de diensten van Jos Verstappen. Verstappen testte voor het eerst een Formule 1 auto van Footwork en dat werd een groot succes. De tijden waren zeer indrukwekkend te noemen. Vervolgens reed Verstappen voor McLaren tijdens enkele testsessies en opnieuw waren de resultaten indrukwekkend. Verstappen kreeg interessante contracten aangeboden en McLaren-teambaas Ron Dennis zag het al helemaal zitten met Jos. Echter, McLaren kende in het laatste seizoen van Senna al een mindere fase wat niet in hun voordeel werkte. Verstappen tekende een contract als test-en-reserve coureur bij het Italiaanse Benetton wat wel competitief was.

Eerst een jaar ervaring opdoen met verschillende testsessies was de juiste planning en manager Huub Rothengatter moest ervoor zorgen dat zijn pupil daar de tijd voor kreeg. Vaste coureur J.J. Lehto raakte tijdens een test zwaar gewond en had een ernstige nekblessure opgelopen. De Fin had een nekwervel gebroken en kon niet van start gaan tijdens het eerste weekend in Brazilië. Verstappen werd opgeroepen om de gehavende coureur te vervangen en kwam zo naast de topper van het team terecht: Michael Schumacher. De Duitser was namelijk de grootste uitdager van Ayrton Senna die naar Williams was verkast in de hoop zijn vierde wereldtitel te winnen. Benetton had een zeer goede bolide gebouwd en bleek de strijd aan te kunnen.

Op 27 maart was het dan zo ver voor Jos Verstappen toen hij in São Paulo aan de start verscheen. Een dag eerder had zij zich knap als negende gekwalificeerd. Het was een top resultaat van de jonge debutant die de wereld zou gaan bewijzen waar toe hij in staat was. Verstappen kwam goed van zijn plaats en kende een sterke race, zo zag ook zijn vader Frans Verstappen die met zijn zoon was meegereisd. Het sprookje eindigde helaas in een nachtmerrie toen Eddie Irvine die uitkwam voor Jordan Verstappen raakte toen ze moesten uitwijken voor Éric Bernard. Bernard zou op een ronde worden gezet, maar omdat ook Martin Brundle met zijn langzaam rijdende McLaren in de weg zat, duwde Irvine Verstappen het gras in. De Benetton werd zodoende hard afgeremd en tolde terug de baan op. Verstappen raakte Irvine en lanceerde zichzelf over de Jordan. Alle drie de coureurs kwamen er goed vanaf, maar de koprol van de Nederlander zorgde voor een angstig beeld op televisie.

Verstappen reed op het moment van de crash op de negende plaats nadat hij een probleem had tijdens zijn pitstop.

"Ik lag vijfde, maar kende vervolgens een slechte pitstop vanwege een probleem met de koppeling", vertelde Verstappen. "De monteurs moesten de auto opnieuw starten waardoor ik als 14de terug de baan op kwam. Ik was bezig aan en een opmars en lag vervolgens negende. Ik zat achter Irvine die ik wilde inhalen want mijn rondetijden waren beter".

Ook Martin Brundle reed voor Verstappen in diens McLaren, maar toen zijn motor begon te bezwijken week de Brit uit naar rechts. Irvine moest daardoor uitwijken naar links, maar Jos Verstappen zat al naast de Ier. "Met een snelheid van 280 kilometer per uur raakte hij mij waardoor ik in het gras terechtkwam waarna die enorme klap volgde. De wind kwam onder de bolide terecht waarna ik een salto maakte. Op het einde van de salto raakte ik Brundle en kwam weer op de overgebleven wielen terecht. Voordat ik het doorhad stond ik weer stil", aldus Verstappen.

De Nederlander besefte zich wel dat hij veel geluk heeft gehad en weet maar al te goed dat het ook anders had kunnen aflopen. De familie die aanwezig was in de pits was natuurlijk zeer overstuur, maar vader Frans stond op een andere plek langs de baan en had al snel in de gaten dat Jos er goed vanaf was gekomen. "Ik zag op een groot scherm dat Jos zijn helm meteen opendeed wat meteen een geruststelling was", vertelde Frans Verstappen. "De familie in de box was helemaal overstuur, maar ik had al snel door dat er niets ernstigs aan de hand was".

Wordt vervolgd....

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
15 feb. 05:10 - F1
Helmut Marko over harde werk Honda: 'Hopelijk is het voldoende'
14 feb. 21:24 - DTM
Paul di Resta komt in 2019 voor Aston Martin uit in de DTM
15 feb. 03:44 - DTM
Jake Dennis bevestigd als teamgenoot van Paul di Resta in de DTM
15 feb. 12:36 - F1
Ricciardo heeft alle vertrouwen in nieuwe motor van Renault