Rijdt Haas F1 in Italië een thuisrace of niet?
Foto: Romain Grosjean en Kevin Magnussen (Haas) - Bron: Haas F1 Media

Rijdt Haas F1 in Italië een thuisrace of niet?

31 aug 2017 - 16:01
Kris Souverijn
DELEN

Is het nu wel of niet een thuisrace; de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Monza voor het Haas F1 Team? Feit is namelijk dat het Haas F1 Team mogelijk werd door nauwe samenwerking met twee Italiaanse top organisaties: Ferrari en Dallara, die bieden gezamenlijk alles wat een race team nodig heeft, uiteraard met een Italiaanse saus erover heen. Teambaas Guenther Steiner schaart de race in Monza dan ook zeker tot één van de thuisraces.

Steiner weet dan ook als geen ander hoe belangrijk het is om te laten zien hoe sterk de Haas V-17 is. "Met in het achterhoofd dat het hoofdkantoor van Dallara maar op een uur rijden van Monza ligt, ben ik er zeker van dat er veel van hun mensen zullen zijn", aldus Steiner. "het is altijd goed om daar te zijn niet in de laatste plaats door de passie die mensen hebben voor raceauto's. De geschiedenis van Monza en de passie van de unieke Tifosi geeft de Italiaanse Grand Prix een geweldige sfeer. Ook willen we meer dan ons best doen, nu we zo dicht bij onze Italiaanse partners racen. Ook Magnussen en Grosjean genieten van de Tifosi. De sfeer is apart in Monza, de Tifosi, de fans - ze zijn gewoon geweldig! Het circuit ligt midden in een park en er komen zoveel mensen naar toe om te kijken. Ze juichen voor alle coureurs en natuurlijk voor Ferrari. De sfeer is echt bijzonder, ik hou ervan!", aldus Romain. "Monza gaat over sfeer, met de historie, de fans en de passie. Het is er altijd geweldig", aldus Kevin.

Monza is het snelste circuit op de Formule 1 kalender. Hoe denken de beide Haas coureurs over Monza? Wat verwachten zij van hun auto? "Ik denk dat het wel heel goed kan zijn. Het is misshcien wel één van de circuits waar we de rondetijd niet zoveel verbeteren vergeleken met het verleden. Maar het zal keuk zijn met de grote rechte stukken en veel lage down force. Zeker de Lesmo bocht en de Ascari chicane zijn geweldig", aldus Romain Grosjean. Kevin Magnussen beaamt wat zijn teamgenoot zei over de snelheid en benadrukt nog dat de Haas F1 bolide het vooral van de bochten moet hebben.

Dan de vraag over het ronde record door Juan Pablo Montoya tijdens de vrije training van de Grand Prix in 2004. Het staat al lange tijd met een gemiddelde snelheid van dik 262 kilometer per uur. Magnussen is daar uitgesproken over: "Ik denk niet dat we sterk genoeg zijn op de lange rechte stukken, maar we zullen zien. Maar je kunt er wel overal inhalen, dus het is altijd spannend om daar te racen." Toch is gaat het niet alleen om snelheid volgens Grosjean. "De kwalificatie is belangrijk om dan de juiste slipstream en flow te pakken. De race zelf is leuk om dan daarmee aan de slag te gaan en te manoeuvreren. Dus we zien daar wel waar we staan en hoe we de auto goed krijgen. Er zijn niet zoveel bochten dus banden zullen een grote rol gaan spelen."

De nieuwe track van Monza is niet de oude. Maar de oude delen van het circuit liggen er nog steeds. Dat stuk lijkt een heiligdom voor sommige liefhebbers. Het is en blijft bijzonder, zeker als je er overheen loopt en de fantasie het van de werkelijkheid overneemt en beelden van het verleden in de gedachten van het nu voorbij komen. "Ik ben meerder malen op het oude gedeelte geweest", zegt Magnussen. "Het is echt te gek om te bedenken dat ze daar hebben rondgereden op dat soort circuit." Grosjean ziet er ook de gevaren wel van in maar ook het racegenot dat de voormalige coureurs moeten hebben gehad. "Het was raar, je kunt maar nauwelijks bovenaan de oval staan en we gaan er nog steeds voor een deel overheen bij de de Ascari-chicane. Het was een ander tijdperk en zeker een ander tijdperk van veiligheidsmaatregelen. Maar ik ben er zeker van dat het goed was."

Monza heeft bij elke coureur wel een 'wow' moment. Zo ook bij Grosjean. "Een mijlpaal was mijn eerste race in Formula Renault 2.0 in 2004, de Eurocup Series. Die was in Monza en ik kwalificeerde me op de eerste startrij. Dat was best goed en ik kijk daar met plezier op terug. Mijn favoriete deel van de baan zijn de twee Lesmos bochten, de 'Curva di Lesmos'." Teamgenoot Magnussen kan er niet echt één bij zichzelf oproepen: "Ik heb veel goede races daar geracet, ik kan er niet echt één uitkiezen. Mijn favoriete deel is denk de 'Variante Ascari'."

Ook werd de coureurs gevraagd om een rondje op Monza te omschrijven. Kevin had daar slechts een paar woorden voor nodig: "Snelle lange rechte stukken, hard en laat remmen." Romain had daar net iets meer woorden voor nodig maar dat kwam eigenlijk op hetzelfde neer. De heren zijn er in elk geval klaar voor. De komende F1 race in het prachtige Italië.

DELEN
Formule 1 nieuwsoverzicht
F1 GP Rusland
vrijdag 28 september 2018
1e vrije training10:00 - 11:30
2e vrije training14:00 - 15:30
zaterdag 29 september 2018
3e vrije training11:00 - 12:00
Kwalificatie 14:00 - 15:00
zondag 30 september 2018
Race 13:10 - 15:10
Sochi Autodrom / 5,848 km
Race: 53 ronden / 309,745 km
Nieuwsoverzicht voorpagina
Het laatste nieuws
maandag 24 september
13:53Pierre Gasly kijkt erg uit naar samenwerking met Max Verstappen
13:53u - Pierre Gasly begint aanstaand weekend aan zijn laatste Formule 1 Grand Prix van Rusland voor Toro Rosso. Na Rusland staan er nog vijf Formule 1-races op de ...
13:50Lance Stroll: 'Ik heb veel geleerd en leer iedere race nog steeds'
13:50u - Lance Stroll moest in zijn debuutseizoen in 2017 Felipe Massa veelvuldig voor zich dulden. De jonge Canadees moest nog veel leren, maar is van mening dat hij ...
06:15René Rast wint vierde DTM-race op rij, Robin Frijns finisht op P13
06:15u - DTM-coureur René Rast heeft zondag, na de eerste race, ook de tweede race op Red Bull Ring gewonnen. Audi-rijder Nico Müller werd op minder dan een halve ...
05:16Robert Doornbos over Kvyat: 'Hij rijdt volgend jaar voor Toro Rosso'
05:16u - De aankondiging over terugkeer van Daniil Kvyat als Formule 1-coureur van Toro Rosso lijkt slechts nog een formaliteit. Naar verluidt wordt een en ander in het ...
zondag 23 september
14:51Márquez wint zenuwslopende strijd met Dovizioso
14:51u - De start van de Grand Prix van Aragón was op zijn zachts gezegd vreemd te noemen. Polesitter Lorenzo vloog er in de eerste bocht af en werd per brancard ...
zaterdag 22 september
14:56Jorge Lorenzo verovert de poleposition in Aragón
14:56u - Het kampioenschap is nog altijd in handen van Marc Márquez en de zesvoudig wereldkampioen lijkt weinig te hoeven vrezen van zijn rivalen. Nakagami zette in ...
12:21Mick Schumacher, na zege, nieuwe leider F3-kampioenschap
12:21u - Mick Schumacher gaat op de Red Bull Ring verder waar hij op de Nürburgring gebleven is. De zoon van de legendarische Michael Schumacher is ontketend en is ...
09:35Pérez over Ocon: 'Groot talent wat een plek in de Formule 1 verdient'
09:35u - Sergio Pérez reed in de eerste ronde van de Grand Prix van Singapore zijn teamgenoot Esteban Ocon van de baan. Na de Aziatische Formule 1-race verklaarde ...
08:43Toro Rosso rijdt min of meer nog met de 'Melbourne set-up'
08:43u - Toro Rosso zakt de laatste grands prix wat weg ten opzichte van de concurrentie. En dat komt voornamelijk omdat de laatste grote aerodynamische update, die in ...
07:49Stoffel Vandoorne in beeld bij IndyCar-team Dale Coyne Racing
07:49u - Stoffel Vandoorne geeft zijn carriere misschien een vervolg in de IndyCar-series. De Vlaming zal eind 2018 de deur bij McLaren F1 achter zich dicht trekken, ...
07:02Daniel Ricciardo grapt: 'Ik draag mijn overwinning op aan Max'
07:02u - Volgende week vindt de zevende editie van de Grand Prix van Rusland plaats. Maar de Formule 1-race in Rusland wordt voor de vijfde keer in Sochi verreden. ...
06:00F1 Grand Prix van Denemarken wankelt, geen politiek draagvlak
06:00u - Er wordt al lange tijd gesproken over nieuwe grands prix op de F1-kalender en één daarvan is de Grand Prix van Denemarken. Er ligt een compleet plan voor een ...
05:04Silly season: Formule 1-coureurs die nog geen zitje hebben voor 2019
05:04u - Silly season is nog niet over het hoogtepunt heen, er worden nog wat verrassingen verwacht. Terwijl de drie topteams hun rijders line-up voor 2019 al op orde ...
04:41Max Verstappen: 'We gaan snelheid te kort komen in Rusland'
04:41u - Max Verstappen gaat zondag 30 september voor de derde keer zijn verjaardag vieren tijdens een Formule 1-weekend. De eerste twee keer waren in Maleisië, in ...
vrijdag 21 september
19:15'Renault kan volgend jaar nog niet met de topteams strijden'
19:15u - Renault-baas Marcin Budkowski is van mening dat het onnozel zou zijn om te denken dat Renault Sport F1 volgend jaar al de strijd aan kan binden met topteams ...
16:14Max Verstappen verwacht in 2018 geen overwinningen meer
16:14u - Na zijn tweede plaats in Singapore ziet Max Verstappen weinig mogelijkheden om in 2018 nog een overwinning te kunnen boeken. Met name het gebrek aan ...
15:54Gerucht: 'Dan Ticktum gaat aan winterkampioenschap deelnemen'
15:54u - Silly season heeft al voor wat verrassingen in de Formule 1 gezorgd. Zo kondigde Daniel Ricciardo na de Grand Prix van Hongarije dat hij in 2019 voor Renault ...
donderdag 20 september
19:01Manager Kimi Räikkönen: 'Hij had al gesprek met Sauber gevoerd'
19:01u - Voor veel Kimi Räikkönen fans was het nieuws dat de Fin vanaf 2019 voor Sauber uitkomt erg teleurstellend. Maar Räikkönen zelf lijkt er al rekening mee te ...
18:00Max Verstappen haalt weer uit naar Renault: 'Honda wil winnen'
18:00u - Met de tweede plaats in Singapore heeft Max Verstappen afgelopen zondag een klein wonder verricht. Met veel pk's minder dan Mercedes en Ferrari kon Verstappen ...
16:18Tijdschema: Hoe laat begint de F1 Grand Prix van Rusland 2018?
16:18u - Aanstaand weekend moeten we het weer even zonder Formule 1 doen, maar volgende week kunnen we ons opmaken voor de Grand Prix van Rusland. Bouwt Lewis Hamilton ...
LAATSTE FOTO'S
Meer foto Voorpagina nieuws Meer Formule 1