Reset en refocus voor Renault Sport in Brazilië
Foto: Nico Hülkenberg #27 (Renault) - Bron: Renault Sport Media

Reset en refocus voor Renault Sport in Brazilië

9 nov 2017 - 15:02
Kris Souverijn
DELEN

Reset en refocus. Dat is het belangrijkste voor het Renault Sport F1team. Na het debacle in Mexico, waar Nico Hülkenberg uitviel en Carlos Sainz jr ongeveer achteraan moest aansluiten was het voor het team ‘rock bottom’ en kan het team maar één ding: omhoog klimmen. Dus gaat het team vol goede moed en hernieuwde energie aan de slag voor een enerverend F1 weekend. Eén ding is zeker; het team vindt São Paolo een te gekke stad, met unieke mensen, boeiend en zeer uniek. Dus wat zou er mis kunnen gaan?

Genoeg, gezien de historie van het Interlagos circuit, zeker wanneer je terugkijkt en –luistert naar alle verhalen en verloren maar ook gewonnen kampioenschappen en races. Dat gevoel, die sfeer wordt gevoeld, niet alleen bij fans, maar ook bij de teams. "Toch is er een reden waarom ik er meestal redelijk goed presteer.", zegt Nico. "Het circuit is kort en het is best lastig om de auto goed te krijgen. Verder gaat het tegen de klok in, is het erg hobbelig en extreem zwaar voor je nek. Het draait allemaal om vertrouwen, vooral in de midden sector van het circuit."

Maar Hülkenberg heeft meer dan alleen maar een gevoel en vertrouwen. Hij zette er namelijk in 2010 zijn enige Formule 1 polepositie neer en dat in zijn rookie seizoen. "Ik had toen een perfect rondje op het juiste moment in veranderende weersomstandigheden. Dat was echt een hoogtepunt in mijn racecarrière. In 2012 leidde ik een groot deel van de race en had ik echt pech dat ik veertiende werd in plaats van dat ik een podiumplek pakte", aldus de Duitser.

Voor Carlos Sainz jr. betekent Brazilië 'samba-tijd'. "Je kunt hier nog steeds Ayrton Senna voelen. Hij is nog steeds in ieders hart en dat maakt het heel speciaal", vertelt de jonge Spanjaard. Hij is ook eerlijk als het gaat om het circuit zelf. "Als ik eerlijk ben, vind ik het circuit zelf niet zo leuk, maar het is wel een historische Formule 1 race. Er zijn zoveel verhalen over Brazilië en veel kampioenschappen zijn hier gewonnen. En de cultuur is behoorlijk zinderend. En als het gaat om het eten dan is het echt mijn favoriete race op de kalender."

Sainz jr. kijkt met een grote glimlach terug naar de race vorig jaar. "Ik had me als vijftiende gekwalificeerd, twee seconden van de top. En daar was de regen. Ik race tegen hen in die regen! We hadden een goede strategie en dat wierp vruchten af. We sloten de heerlijke race af met acht punten." De Spanjaard is ervan overtuigd dit keer punten te kunnen pakken. "Na de laatste paar races hebben we auto’s die in de top tien kunnen staan. We moeten ervoor zorgen beide auto’s op het circuit te houden en vooral punten te scoren. We moeten terug vechten!"

DELEN
Formule 1 nieuwsoverzicht
F1 GP Rusland
vrijdag 28 september 2018
1e vrije training10:00 - 11:30
2e vrije training14:00 - 15:30
zaterdag 29 september 2018
3e vrije training11:00 - 12:00
Kwalificatie 14:00 - 15:00
zondag 30 september 2018
Race 13:10 - 15:10
Sochi Autodrom / 5,848 km
Race: 53 ronden / 309,745 km
Nieuwsoverzicht voorpagina
Het laatste nieuws
dinsdag 18 september
11:02'Honda introduceert krachtige Spec 3-motor al in Rusland'
11:02u - Er wordt met veel belangstelling uitgekeken naar de Spec 3-motor van Honda Racing. Vorige week werd er nog vanuit gegaan dat de nieuwe power unit van Honda in ...
05:32Toto Wolff bezocht Niki Lauda: 'Het gaat goed met hem'
05:32u - In de week voor de Grand Prix van Singapore bezocht Mercedes-teambaas Toto Wolff zijn rechterhand Niki Lauda in het ziekenhuis in Wenen. De Oostenrijkse ...
maandag 17 september
17:22Video: Pérez en Sirotkin leggen uit wat er gebeurde in Singapore
17:22u - Iedereen heeft zijn of haar eigen belevingen omtrent wat er in het heetst van de strijd gebeurt. Hoe dan ook, Sergio Pérez verklapt dat hij niet zeker is van ...
16:32Adrian Newey: 'Titelkansen Vettel zo goed als verkeken'
16:32u - Red Bull-ontwerper Adrian Newey is van mening dat Sebastian Vettel niet goed met druk om kan gaan. De Britse ontwerpgoeroe werkte al voor Red Bull Racing toen ...
15:18'Red Bull zelf schuldig aan haperende motor van Verstappen'
15:18u - Na de Grand Prix van Singapore lijkt het er op dat de Spec C-motor van Max Verstappen zijn beste tijd heeft gehad. De Renault-motor is niet zo betrouwbaar, ...
12:23Winnaars en verliezers: F1 Grand Prix van Singapore 2018
12:23u - Lewis Hamilton won zondag op dominante wijze de Grand Prix van Singapore. De enige die af en toe kon prikken bij de Brit was Max Verstappen, maar uiteindelijk ...
zondag 16 september
20:25Fernando Alonso scoort, als 'best of the rest', optimaal in Singapore
20:25u - Fernando Alonso was vandaag in Singapore 'best of the rest'. De McLaren-coureur uit Spanje kneep er een zeer knappe zevende plek uit op Marina Bay Street ...
19:51Sebastian Vettel: 'Ik sta volledig achter het teambesluit'
19:51u - Sebastian Vettel sloot het Formule 1 avontuur in Singapore af als derde. Weliswaar een podium voor de viervoudig wereldkampioen, maar niet waar hij op had ...
19:25Arrivabene laat zich niet kennen: 'We tackelen de resterende races'
19:25u - Ferrari heeft dan wel punten gescoord tijdens de Grand Prix van Singapore, de Italiaanse formatie heeft de plank strategisch weer misgeslagen. Nadat Sebastian ...
18:53Verstappen ondanks haperende motor knap tweede in Singapore
18:53u - Max Verstappen heeft een topprestatie geleverd op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Na een weergeloze kwalificatie wist de Nederlandse Monegask zijn ...
18:24Ondanks slippertje op vrijdag herpakt Charles Leclerc zich op zondag
18:24u - Charles Leclerc heeft Sauber opnieuw punten gegeven tijdens de grote prijs van Singapore. De jonge Monegask eindigde als negende. Zijn Zweedse teamgenoot ...
18:07Renault scoort dubbel in Singapore en loopt uit op Haas F1
18:07u - Een prima resultaat voor Renault Sport F1. Het team pakte een dubbele puntenfinish tijdens de grote prijs van Singapore. Carlos Sainz finishte als achtste en ...
17:54Haas F1 puntloos in Singapore: Grosjean P15 en P18 voor Magnussen
17:54u - Haas F1 heeft tijdens de grote prijs van Singapore geen punten gescoord. En dat is ronduit teleurstellend. Romain Grosjean kwam als veertiende plek over de ...
17:33Ook in Singapore geen punten voor Scuderia Toro Rosso
17:33u - Scuderia Toro Rosso is tijdens de grote prijs van Singapore opnieuw niet in de punten geëindigd. Pierre Gasly eindigde op een dertiende plek. Teamgenoot ...
17:22Pérez nul punten, nadat hij teamgenoot Ocon bruut buitenspel zet
17:22u - Racing Point Force India heeft zich tijdens de grote prijs van Singapore behoorlijk voor schut gezet. Sergio Pérez was letterlijk op ramkoers en eindigde op ...
16:35Uitslag Formule 1 Grand Prix van Singapore 2018 race
16:35u - Eén der saaiste races van het 2018-seizoen: De Grand Prix van Singapore 2018 gaat de boeken in als een saaie, door banden gecontroleerde, Formule 1-race. Maar ...
16:25Lewis Hamilton controleert en wint in Singapore, Verstappen P2
16:25u - Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Singapore gewonnen. Max Verstappen eindigde als tweede en Sebastian Vettel moest genoegen nemen met de derde plaats op ...
09:42Top tien kan geen gebruik maken van snelste éénstopper
09:42u - De Formule 1 Grand Prix van Singapore 2018 heeft alle ingrediënten om een spannende race te gaan worden. Lewis Hamilton start vanaf pole-position en Max ...
08:27Startopstelling voor de F1 Grand Prix van Singapore 2018
08:27u - Lewis Hamilton start zondagmiddag vanaf pole-position op Marina Bay Street Circuit in Singapore. De Brit staat rechtsvoor opgesteld, op het schone deel van de ...
07:00Max Verstappen dolgelukkig: 'Mijn beste kwalificatie ooit'
07:00u - Voordat het raceweekend in Singapore begon had niemand kunnen bedenken dat Max Verstappen zondag vanaf de eerste startrij aan zijn race op Marina Bay Street ...
LAATSTE FOTO'S
Meer foto Voorpagina nieuws Meer Formule 1