Mercedes evenaart Ferrari met vijf dubbele wereldtitels
©Mercedes AMG F1

Mercedes evenaart Ferrari met vijf dubbele wereldtitels

13 nov 2018 - 15:49
Ries Boogert
DELEN

Naast alle toestanden rondom de 'Verstappen-Ocon saga' zou je het haast vergeten: Mercedes heeft met het binnenslepen van de vijfde wereldtitel voor constructeurs en de wereldtitel van Lewis Hamilton het Ferrari van Michael Schumacher geëvenaard.

Tot afgelopen zondag was Ferrari het enige Formule 1-team uit de geschiedenis wat vijf dubbele wereldtitels op rij wist de pakken. Zondag schaarde de Duitse formatie zich naast het Formule 1-team uit Maranello.

Lewis Hamilton kreeg de overwinning in Brazilië in de schoot geworpen. En die zege betekende zijn vijftigste overwinning in de 99 races die het hybride-tijdperk kent. "Niet normaal meer", reageerde de 33-jarige Brit. Maar naast die mijlpaal scoorde Mercedes de vijfde dubbele titel op rij en Lewis Hamilton wist als geen ander hoe belangrijk dat voor het Mercedes-team was.

"Ik kon duidelijk zien hoe nerveus Toto [Wolff] was", begint Lewis Hamilton. Hij bleef me maar herinnering aan hoe belangrijk dat voor het team was en ik reageerde met 'Toto, ik weet het, ik ben nu zes jaar bij het team en ik weer hoe belangrijk dit is, je hoeft mij dat niet uit te leggen. Ik heb de pole en ik ga het doen. Ga maar lekker achterover zitten en laat mij mijn ding doen'."

Toto Wolff is natuurlijk enorm verheugd met de vijfde dubbele titel. Tegenover Der Kronen Zeitung verklaart De Oostenrijker: "Ik had met dit in mijn wildste dromen niet kunnen voorstellen. Als ik destijds had gezegd dat we tien wereldtitels gingen winnen was er vast een geestesziekte bij mij zijn vastgesteld", grapt Wolff.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
16 feb. 11:50 - F1
Hoe zit het in 2019 nou precies met de F1 banden van Pirelli?
16 feb. 05:43 - F1
Kritische houding Red Bull omtrent hybride V6-turbo's omgeslagen
16 feb. 13:02 - F1
Na 81 races en 670 punten begint vijfde F1 seizoen voor Verstappen
18 feb. 05:17 - F1
Welke F1 coureurs komen vandaag in actie tijdens eerste testdag?
15 feb. 20:25 - F1
Met 'essere Ferrari' moet er weer rust in Maranello komen
MEER Formule 1
Vandaag 19:57
Red Bull Racing: 'Crash van Gasly niet het einde van de wereld'
Vandaag 19:41
Lance Stroll positief na eerste kilometers in nieuwe bolide
Vandaag 18:36
Charles Leclerc sluit voor Ferrari tweede testdag als snelste af
Vandaag 17:51
Pierre Gasly parkeert de Red Bull RB15 in de bandenstapel
Vandaag 17:29