Esteban Ocon onthult: "Mercedes heeft 'mijn leven gered'"
©Pirelli F1 Media

Esteban Ocon onthult: "Mercedes heeft 'mijn leven gered'"

6 aug 2018 - 10:27
de redactie
DELEN

Esteban Ocon begon op 19-jarige leeftijd aan zijn Formule 1-carrière. In 2016 werd de jongste Franse Formule 1-coureur ooit in de zomer gebeld om tijdens de F1 Grand Prix van België aan te treden als coureur van Manor Racing.

Momenteel staat Esteban Ocon twaalfde in de tussenstand om het wereldkampioenschap. De Fransman rijdt voor het Formule 1-team van Force India en de bolides van het team uit Silverstone worden door een Mercedes power unit aangedreven.

Mercedes is ook de financiële redding geweest voor Esteban Ocon, en het Franse racetalent is daar bijzonder dankbaar voor. Zo laat Ocon weten in een interview met het Franse TF1.

In het programma Auto-Moto laat Ocon weten: "Ja, Mercedes heeft mijn carrière gefinancierd", erkent de Force India-coureur. "Het was namelijk niet altijd makkelijk, mijn familie heeft veel offers gebracht, mijn ouders hadden niet veel geld om het allemaal mogelijk te maken."

"Er waren twee sleutelmomenten in mijn carrière. Er was een moment waarop ik werd gescout door Gravity Sport Management [dat later het Lotus F1 juniorenteam werd], en het tweede moment was dat ik [in 2014] Europees kampioen in de Formule 3 werd. Maar ik had het jaar erop geen F1-stoeltje...", aldus Ocon.

"Dus begon het in mijn hoofd te spoken [wel of geen F1]. Ik dacht er over na om met mijn vader te gaan samenwerken [zijn ouders hadden een garagebedrijf], of zelfs in de horeca te gaan werken, als ober of zo iets, voor mij was het allemaal voorbij."

"Ik had in 2015 een vreselijke winter, want om in de juniorenklassen uit te komen moet je flink wat geld neerleggen. Maar uiteindelijk had ik het geluk dat Mercedes mij terugnam en zo 'mijn leven redde'", aldus een zeer erkentelijke Esteban Ocon.

Een jaar later wordt Esteban Ocon met hulp van Mercedes bij Manor Racing geplaatst, om daar Indonesiër Rio Haryanto, die niet aan zijn financiële verplichtingen kon voldoen, te vervangen.

"Het was allemaal niet gepland, maar ik werd tijdens de zomerstop gebeld om het seizoen bij Manor Racing af te sluiten. Dus ik begon zonder enige voorbereiding en werd meteen in het diepe gegooid."

Ocon scoorde dan wel geen enkel WK-punt, reed de laatste negen races allemaal uit. Zijn hoogtepunten uit 2016 waren de laatste twee grands prix, die van Brazilië en Abu Dhabi, waar hij respectievelijk als twaalfde en dertiende over de meet kwam.

Na 2016 verkaste Esteban Ocon van het failliete Manor Racing naar Force India en wist met 87 punten als achtste het kampioenschap af te sluiten.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
15 feb. 05:10 - F1
Helmut Marko over harde werk Honda: 'Hopelijk is het voldoende'
14 feb. 21:24 - DTM
Paul di Resta komt in 2019 voor Aston Martin uit in de DTM
15 feb. 03:44 - DTM
Jake Dennis bevestigd als teamgenoot van Paul di Resta in de DTM
15 feb. 12:36 - F1
Ricciardo heeft alle vertrouwen in nieuwe motor van Renault
13 feb. 18:02 - F1
Aston Martin Red Bull Racing showt een agressieve RB15
MEER Formule 1
Vandaag 12:08
Williams F1 komt definitief niet in actie tijdens eerste testdag
Vandaag 09:12
Daniel Ricciardo voelt de F1-bolide van Renault aan de tand
16 feb. 13:02
Na 81 races en 670 punten begint vijfde F1 seizoen voor Verstappen
16 feb. 11:50
Hoe zit het in 2019 nou precies met de F1 banden van Pirelli?
16 feb. 11:03
Pérez ook niet van plan om voor Stroll zijn rijstijl aan te passen