Alonso in de bres voor Vandoorne: 'Het ligt aan de auto'
©McLaren F1

Alonso in de bres voor Vandoorne: 'Het ligt aan de auto'

10 aug 2018 - 08:40
Ries Boogert
DELEN

Stoffel Vandoorne zit volgens de geruchten op de wip bij McLaren. Maar teamgenoot Fernando Alonso is voor de Vlaming in de bres gesprongen en legt uit dat Vandoorne helemaal niet zo langzaam is als dat beweerd wordt.

'Het verschil met Kimi Räikkönen was groter'

Fernando Alonso haalt het seizoen 2014 aan. Dat seizoen reed Alonso nog voor Ferrari en kreeg te maken met teamgenoot Kimi Räikkönen, die Felipe Massa verving bij de Scuderia. De Spanjaard was in zestien van de negentien kwalificaties sneller dan de Fin. En dan ging het ook nog om een tijdverschil van gemiddeld een halve seconde.

Zo slecht doet Vandoorne het dus helemaal niet, iets wat Fernando Alonso beaamt. "Ik ben gewoon lastig te verslaan", grapt Alonso tegenover de website van de sport. "Hij moet altijd een beetje achter mij blijven."

En nu serieus, "Als je naar mijn vorige teamgenoten kijkt, zij zaten altijd veel verder achter mij dan Stoffel [Vandoorne]. Zoals in 2014 of zoiets, het was zes of zeven tiende dat Kimi [Räikkönen] achter mij zat. Hij [Vandoorne] zit er dichterbij", vervolgt Alonso.

"Ik geloof niet dat zijn reputatie afloopt, het is de auto die het veroorzaakt. De auto presteert niet goed. Wij als team proberen het probleem te achterhalen en proberen beide auto's op gelijk niveau te krijgen. Hij heeft zijn talenten al laten zien, daarvoor is bewijs niet meer nodig."

Stoffel Vandoorne won in 2015 op dominante wijze het GP2-kampioenschap en Alonso denkt dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Vandoorne gaat presteren in de Formule 1.

"Om als kampioen, in iedere klasse voor de Formule 1, in een auto te zitten die onderpresteert is erg moeilijk. Hij doet het prima. Hij zal er heel dichtbij zitten zodra de auto naar behoren presteert", aldus Alonso.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
15 feb. 05:10 - F1
Helmut Marko over harde werk Honda: 'Hopelijk is het voldoende'
14 feb. 21:24 - DTM
Paul di Resta komt in 2019 voor Aston Martin uit in de DTM
15 feb. 03:44 - DTM
Jake Dennis bevestigd als teamgenoot van Paul di Resta in de DTM
15 feb. 12:36 - F1
Ricciardo heeft alle vertrouwen in nieuwe motor van Renault
13 feb. 18:02 - F1
Aston Martin Red Bull Racing showt een agressieve RB15
MEER Formule 1
Vandaag 12:08
Williams F1 komt definitief niet in actie tijdens eerste testdag
Vandaag 09:12
Daniel Ricciardo voelt de F1-bolide van Renault aan de tand
16 feb. 13:02
Na 81 races en 670 punten begint vijfde F1 seizoen voor Verstappen
16 feb. 11:50
Hoe zit het in 2019 nou precies met de F1 banden van Pirelli?
16 feb. 11:03
Pérez ook niet van plan om voor Stroll zijn rijstijl aan te passen